Flere borgere er tilsyneladende begyndt at udsende anmodninger om indsigt i deres data ved hjælp af en app eller en portal. Men hvordan skal man som virksomhed håndtere sådan en forespørgsel? SKAL man svare? Kan man svare gennem app’en? Eller skal man hellere svare på anden – krypteret – vis?
Datatilsynet har fået mange spørgsmål af denne karakter og har derfor udarbejdet en artikel, der kommer med en række anbefalinger.
Blandt andet anbefaler tilsynet: “At man sender oplysningerne på en sikker måde, uanset om oplysningerne sendes via appen eller på anden vis. Hvis der eksempelvis er tale om følsomme oplysninger, er det et krav, at oplysningerne sendes krypteret.”
Også i denne sammenhæng vil RMail være en god løsning, da man som afsender kan være sikker på, at oplysningerne når krypteret frem til modtageren. Uanset hvilken platform modtageren anvender.
“WeAreDavid” (billedet) er en af de apps, der gør det nemmere for brugere at søge om indsigt i egne data. Men app’en er også et produkt, som virksomheder kan købe. HORESTA har rettet henvendelse til Forbrugerombudsmanden, da HORESTA finder, at “WeAreDavid”‘s markedsføring på flere måder strider mod markedsføringsloven.
Du finder alle Datatilsynets anbefalinger her.